آتشفشان فعال در ایران کدامند؟

در گذشته در این محل چهار طاقیهایی ساخته بودند که چشمه سارها و درختان سر به فلک کشیده چشمانداز زیبایی به آن میداده است. برای گرفتن این فال، پوست هندوانه را به چهار قسمت طولی تقسیم میکنند. خمره را بیرون از اتاق میگذارند. در وسط طبق، ماهی سفید بزرگ خام و تازه میگذارند که با سبزیجات تزئین شده است. در سال 1943 میلادی در مکزیک، کوه آتشفشان تازه ای بوسیله ی گدازه های آتشفشانی به وجود آمد. در قزوین، از طرف تازه داماد برای نوعروس، «خونچه چله» میفرستند. دریای غزنی: از سر آب سرچشمه گرفته به طرف مشرق جریان می یابد و از بند صراج و جلگه تورمی گذشته ، وارد جلگه غزنی می شود .

كوهستان صفه كه تا چند دهه پیش به صورت عنصری مجزا و با فاصله از شهر قرار داشت اینك با توسعه شهر به طرف جنوب كاملا به شهر متصل شده و بخشی از آن به پارك كوهستانی و محل تفرج شهروندان تبدیل شده است. هرچند بسیاری اعتقاد دارند موفقیت «بادبادکباز» تکرارناپذیر است، اما من «و کوه طنین انداخت» را بیشتر پسندیدم، چرا که در روایت زنانه و مردانه از ماجرا، بالغتر و دوشادوشتر از دو اثر قبلی نویسنده پیش رفتهبود. در این میان، چهار حالت پیش میآید، اگر دو قاچ هندوانه، سفید و دو قاچ، سبز باشد، به معنای حد وسط بودن برای نیت شخص است.

قنطره نيز يا روي قناتي بوده که آب آن از شرق به غرب، در دامنه جنوبيِ کوه احد جاري بوده و يا از شمال به جنوب ـ يعني از درون شعب کوه احد ـ برابر مقبره حمزه، بر وادي بوده است که اکنون نيز اين دو قنات به هم متصل هستند و روي نقطه اتصال، پلي قرار دارد. اين از غرر روايات ماست؛ يعني چون مبناي دين اين چهار کلمه است؛ توحيد خداست، تکبير خداست، نزاهت خداست، حمد خداست، عالم بر اين عناصر چهارگانه وابسته است.

معمولا در شهرستانها علاوه بر مراسمی که بین همه مشترک است؛ ویژگیهای خاصی هم پیدا میشوند که ناشناخته ماندهاند. نقل اندازی به معنی تعریف کردن داستانهای شفاهی است؛ همان متلگویی مشهور. هر چهار پوست را به پشت سر خود میاندازند. پنجشیر، شیر مقاومت در برابر افراطیگری را بیدار میکند؟ سپس یک دختر بچه میآید و نشانهای را از داخل کوزه خارج میکند و فردی به صورت فال، ترانههای محلی را میخواند. کف را با شیره شکر مخلوط کرده و بعد با مغز گردو و پسته تزئین میکنند. در تویسرکان و ملایر، گردو و کشمش و مویز هم جزء سفره یلدا ست.

الان هم در خراسان مردم مراسم کف زنی را برگزار میکنند. هر کس نشانه خاصی را در کوزه میاندازد. پاسخ ذات اقدس الهي اين است که ﴿كَذَلِكَ﴾ يعنی ﴿كَذَلِكَ﴾؛ هر گونه که در دنيا بودي ما همان گونه تو را محشور کرديم. وقتی فوران به صورت انفجاری باشد اثراتی همچون پرتاب جریان گدازه همراه با گازها سمی، پرتاب خاکستر و سنگهای بسیار داغ را بهدنبال دارد. در این گذشته نچندان دور، مردم برای رفتن به میهمانی چراغی را با خود همراه میبردهاند که به خاطر تعداد زیاد به آن شب چراغ یا چهلچراغ میگفتند. مهمانها بنا به ترتیبی که نشستهاند شعرهای پیرزن را فال خود میدانند.

در شهر سنندج از قدیم اکثر خانهها، غذای دلمه و نان سنگک برای پذیرایی از مهمانها آماده میکنند و این به صورت رسم در این شهر در آمده است. اين آثار كه در واقع روايتيست از زندگي شكارگري آن زمان، نميتواند خالي از پيام و سهواً رسم شدهباشند. پوشش گیاهی سطح تالاب علفی به صورت گیاهان آبزی در داخل آب و غیرآبزی در جزایر اطراف مستقر شدهاند، در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره بزرگ و کوچک با مساحت تقریبی ۱۰ هزار مترمربع (یک هکتار) که حدود ۳ درصد مساحت مرداب را شامل میشود، وجود دارد و به تناسب شرایط خاص آن گونههای گیاهی متنوعی روییده است بهطوری که محل امنی برای حدود ۲۰۰ نوع بومی و مهاجر به وجود آورده است.

بزکشی، این بازی خشن ولی پرهیجان، خود رسم و آیینی دارد که شرحش مقالهای مستقل را میطلبد. سرحمومی – در گذشتهی نه چندان دور رسم بوده که مراسم عروسی را در شب چله برگزار کنند. حافظخوانی جزء جدانشدنی مراسم شب یلدا برای شیرازیها است و مسلما این رسم خوب از شیراز رواج یافته است. داماد با بردن هدیهای قبل از شب عروسی اجازه هم اتاق شدن با عروس را داشته که این مراسم را نامزدبازی میگفتهاند. ازگیل را با گلپر و نمک میخورند. آو همان آب و کونوس ازگیل خودمان است. ازگیل پس از مدتی آبدار و خوشمزه میشود.

گاوبازی یا سنت ماتادورها یکی از فرهنگهای رایج و مهم اسپانیاست که در آن فرد گاوباز با لباسی که به زیبایی آراسته شده، وارد زمین میشود و با یک گاو نر عصبانی بدون هیچ سلاحی روبرو میشود. دختر بچهای پس از اتمام هر شعر بر یک پارچه نبریده و آب ندیده سوزن میزند. رحیم و همسرش آنها را بخشیدند و از آن پس دوباره با هم رفت و آمد کردند ولی به این نتیجه میرسیم که کوه به کوه نمیرسد آدم به آدم میرسد. کوه سبلان که در اصطلاحی دیگر سالاوان نام دارد در پس دماوند و علم کوه به گروه بلندترین قلههای ایران تعلق دارد که در حال حاظر جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

حضرت موسی گفت: اگر با چنین وضعی برگردم؛ مردم خواهند گفت: تو در ادعایت راستگو نیستی که دیگران را به قتل رساندی. در میان برخی مردم و جوانان دم بخت، مرسوم است که در شب یلدا فال «هندانه پوس» (پوست هندوانه) میگیرند. برخی هم از دیوان حافظ کمک میگیرند. در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم. اینجا چترها میتوانند به سلاحهای مرگباری تبدیل شوند که تیغهای بومرنگگونه به مهاجمان شلیک میکنند و به سورتمههایی برای سفر در خیابانهای لیزِ شهر تبدیل میشوند.

میوههای خاص اینجا بیشتر میوههای باغی و جنگلیاند. مردم قزوین به میوههای سرخ رنگ شبچَره میگویند. سفره مردم شیراز مثل سفره نوروز رنگین است. این آیین که مخصوص شب چله است از دوران خراسان قدیم به یادگار مانده است. بر اساس بقایای یافت شده در این منطقه دژی مستحکم به شکل مستطیل وجود داشته که قدمت آن به دوران مادها باز میگردد. پیشینهٔ تاریخی سورک دقیقاً مشخص نمیباشد ولی آنچه مسلم است این است که این منطقه سابقهٔ طولانی تاریخی دارد. خاک این منطقه شور و یخ زده است و گاهی اوقات پوشیده از خاک های توندرایی می باشد.

بزکشی آن با اسب های قوی هیکل شهرت ملی داشته موسیقی محلی آن نیز از دیگر ولایات متفاوت است مراسم سال بنو همه وقت در باول حمل تجلیل می شود بنابر نبودن راههای ترانسپورتی در نقاط دور دست مکاتب وشفاخانه ها به ندرت دیده می شود و مکومات قبلی در ناکشاف آن طوریکه لازم بود توجه نکرده است .متاسفانه بنابر عدم مصروفیت مثمر بعض از جوانان به نوشیدن تریاک عادت دارند که این نقیصه باید توسط مسئولین محل رفع گردد . وی بیان کرد: در راستای تأمین اقتصاد پایدار جوامع ملی و بهویژه راهنمایان گردشگری باید زمینه ارائه صنایعدستی و غذاهای محلی روستاهای خود را به گردشگران عرضه کنند.

خراسانیها از قدیم شب یلدا را با نام شب چله یا چلهنشینی میشناسند. زنده نگهداشتن نام احمدیه، دلگرمی بخش فرزانگان گمنامی است تا بدانند دانش و پژوهش، نیکمردی و نیکنامی فراموش ناشدنی است. معلم کوه، روستایی است از روستاهای تنکابن از توابع بخش نشتا که در استان مازندران واقع شده است. طرز تهیه آن این گونه است که در پاییز ازگیلها را در خمرهای میریزند. سپس براى ارتشیان خطبه خواند و آنها را منظم کرد. سپس به تدریس تاریخ طبیعی پزشکی، انگل شناسی و زیست شناسی در مدرسه طب پرداخت و موفقیت های علمی بسیاری کسب کرد. در بسیاری از موارد در ذکر نام پدران صاحب مرقد تا اتصال به معصوم از باب اختصار در نسب، نام یک یا چند واسطه حذف شدهاست.

بعد آن را در ظرف بزرگی به نام تغار میریزند و مردان با دستهای از چوبهای نازک درخت انار، مایع را چند ساعتی هم میزنند تا به صورت کف سفت درآید. در خراسان به جای هندوانه و انار، لبو، شلغم پخته، پختیک (لبوی خشک شده) و شربت و شیرینی مخصوصی به نام «کَف» مرسوم است. در این جشن نوجوانان و جوانان با پرتاب کف به همدیگر و مالیدن آن به سر و صورت دوستان مراسم را شادتر میکنند. اگر رنج کوهنوردی را به جان بخرید، بالاتر از چشمه گل زرد، با عبور از چند پیچ و خم به قله می رسید.

ساحات هندوکش مرکزی منبع بزرگ چشمه ها می باشد که بیشتر دریاهای کشور در جذب آبهای برف ها از چشمه می باشد. الحسین (ع) و نهضت عاشورایش ، پای به میدان نبرد نهاد و تا پای جان به دفاع از آرمانها و اهداف مقدس انقلاب اسلامی پرداخت ، علیرغم شهادت برادر بزرگترش شهید سعادت قبادی اولین فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ 57 سپاه حضرت ابوالفضل حاضر به ترک جبهه های حق علیه باطل نگردید و بالاخره در عملیات عاشورای 2 در تاریخ 24/5/64 وبا 13 سال سن به آرزوی دیرینه اش رسید و شربت شهادت را نوشید ، خاطره ذیل ، دست نوشته ای از این شهید بزرگوار است که در جبهه مورد توجه نماینده حضرت امام (ره) قرار گرفته و نهایتا به دیدار بنیانگذار انقلاب اسلامی شرفیاب می گردد .

اگر متوسط و عرف مته های حفاری در معادن نمک را 3متر درنظر بگیریم ( مته های فاری معادن نمک 1.5 متر و 3 متر و 6 و … مادربزرگهای قزوینی میگویند اگر در این شب ننه سرما گریه کند، باران میبارد؛ اگر پنبههای لحافش بیرون بریزد، برف میآید و اگر گردنبند مرواریدش پاره شود تگرگ میریزد. اگر دربارهی نحوهی اجرای مراسم این شب در محل سکونت شما چیزی را از قلم انداختیم، آن را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید