نام دیگر تفتان مکان گرما است

علاقه های شال، فوشنج تا کوژک، کورم و لندی کوتل در سال 1878م طبق معاهدة گندمک از طرف امیر محمد یعقوب به انگلیس داده شد. طبری پس از آن که محیط آمل را برای ادامهٔ تحصیل خود مساعد ندید به بغداد بازگشت و در محلهٔ رحیه یعقوب اقامت نمود و مطالعات خود را ادامه داد. 8) رشد عرفان عالی و ادبیات دري و وجود شاهنامه هاي متعدد به زبان دري در حوزة بلخ و زابلستان و نیز شخصيت هاي علمی و ادبی این حوزه در درازای تاریخ، همه و همه روشن میسازند كه سرزمین باختر و زابلستان و کابلستان، همان ایرانویجه اَوِستا و ایران شاهنامه و جایگاه نخستین آیین پارسی و مهد تمدن و فرهنگ و تاریخ و هنر آریانها و زادگاه زبان و ادبیات پارسی دری بوده است، و منظور از رود دائيتي رود بند امير و دریای بلخاب است كه سرزمین تمدن خیز بلخ از آن سيراب میشود و این رود براي مردم اين ساحه، منشأ خير و بركت بوده است.

دائيتي رود همان وِه دائيتي است. ولي در اين متن و بخش بعدي آن وِهرود را از دائيتي جدا دانسته است. کیانسه (درياچه هامون در نيمروز) از آن جهت (گویند) که تخمة کیان آنجا است. بدین ترتیب که در دورة شاه محمود ابدالی ولایت خراسان در شمال مغرب افغانستان در سال 1803م به دست حکومت قاجاری ایران افتاد. رئیس جمهوری تاجیکستان همچین به تازگی با صدور حکمی ، نام “لنین” را از قله 7 هزار متری کوهستان ولایت بخشان تاجیکستان برداشت و نام “ابوعلی سینا” را به جای آن پیشنهاد کرد. پوشش گیاهی مناسب و غنی نزدیک به 400 گونه گیاه دارویی دارد و بخش هایی از آن در پناه مراتع طبیعی و زندگی کوچ نشینی به وجود امده است.

اما خوشبختانه، برعلاوۀ تمام آثار و کتب جغرافیا به زبان عربی که در بالا ذکر کردیم، کتابی هم از قرن چهارم هجری، به زبان بسیار زیبا و شیوای دری تا به مارسیده است، که در علم جغرافیه نوشته شده و سرزمینی که ما امروز در آن زندگی میکنیم همه را احتوا نموده است و ما میکوشیم با دقت تمام در آن بپالیم تا خبری را در مورد پامیر خود دریابیم. در کتابهای قدیمی (۵۵ پس از میلاد)، لاجورد را به عنوان پادزهری براى نیش مارهای سمی توصیه کرده اند و کشیشان مسیحی، آن را باعث بالا رفتن توانایی روحی و احساس یگانگی و درک بیشتر ذکر کرده اند.

همچنین به دلیل شکل خاص کره زمین، شعاع کره زمین در استوا بیشترین مقدار است. ورقه لاجورد صیقل خورده با دانه های پیریت درون آن، در مشرق زمین به آسمان پرستاره تشبیه شده است. از نظر توپوگرافي ارتفاعات البرز از دره سفيد رود در شرق تا كوه شاهوار در شمال شاهرود ادامه دارد. ولایت بدخشان از جمله ولایات شمال شرقی افغانستان بوده که از شمال به اتحاد شوروی از جانب شمال شرق به جمهوری مردم چین واز سمت جنوب شرق به سرزمین پشتونها از جنوب به ولایات کنر، لغمان و کاپیسا واز طرف غرب به ولایت تخار محدود میگردد.

غلام محمد غبار مناطقی را که کم کم در طول تاریخ از خاک افغانستان جدا شده، چنین بیان کرده است: «با انحطاط دولت ابدالی و استقرار دولت محمد زائی، حدود کشور افغانستان از هر طرف، مخصوصا از جبهة شرق و جنوب قیچی شده رفت، تا شکل کنونی اختیار نمود و از سواحل بحر و رود سِند عقب زده شد، مُحاط به خشکی گردید. غلام محمد غبار، افغانستان در مسیر تاریخ، ج2، ص67. چند روز بعد، ساکنین روستای پایین کوه متوجه شدند که اهالی روستای بالا کوه ، جلوی مسیر آب را گرفته اند و آب به سمت روستایشان نمیآید.

مسیر آبگرم از میانرود به سمت راست امتداد دارد، که پس از روستای میانرود و عبور از رودخانه به روستای کرن و سپس از مزرعه ای بنام اشیتاز گذشته و با حدود دو ساعت و نیم کوهپیمایی به آبگرم سه هزار رسیده. سلطان العلماء و علاء الدین از القاب دیگر خلیفھ سلطان بودند,ولی از اشتھارنسبتاً کم تری برخوردار بودند.خلیفھ سلطان عمر زیادی را در خدمت امور دیوانی و مذھبی گذرانید و بھ طور ناپیوستھ وزارت سھ پادشاه, عباس اوّل, صفی اول و عباس ثانی را بھ عھده داشت و آثار شایستھ ای در طول این مدت طولانی از وی چھ در زمینھ اداره کشور و چھ در زمینھ ھای علمی و مذھبی.

پس از این موفقیت براندرا پادشاه فقید نپال وی را به حضور پذیرفت و به طرز شایسته ای از تلاشهایش تقدیر شد. بعد از مستقر شدن در یکی از اتاقهای۶ تخته قرارگاه، آقای قره داغی زحمت کشیدند و املت خوشمزه ای را برای شام تهیه کردند.پس از صرف شام در سالن غذاخوری به اتاق رفتیم تا استراحت کنیم و خود را برای فردا آماده کنیم.در حدود ساعت ۱۱شب چراغ اتاق را خاموش کرده و خوابیدیم.ساعت ۵صبح از خواب بیدار شده و چک نهایی وسایل را انجام دادیم.تمامی افراد با لوازم کامل زمستانی شامل : کفش سنگین،کت پر، دستکش پر،کرامپون ، کلنگ،کلاه و جوراب اضافی، لباس پلار ،کیف کمک های اولیه، طنابچه انفرادی، جی پی اس و …

مربی و راهنمای کوهنوردان در گفت و گو با خبرنگاران گفت : برای صعود به قله های سامانی ” کمونیست” و کرژنوسکی به خاطر برف و یخبندان فراوان تنها باید در مرداد ماه اقدام کرد. صدیقیان اظهار امیدواری کرد با صعود کوهنوردان ایرانی به این قلل، پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بر فراز قله های سامانی و کرژنوسکی بر افراشته شود. صدیقیان سرپرست کوهنوردان ایرانی در این باره گفت: قله امیر اسماعیل سامانی و کرژنوسکی از بلندترین قلل تاجیکستان است که تا قبل ازفروپاشی شوروی سابق کوهنوردان خارجی به این قلل صعود نکرده بودند.

چهارسال قبل، قله ” کمونیست ” که بلندترین قله کوهستان بدخشان تاجیکستان است و بیش از 7 هزار متر ارتفاع دارد توسط دولت این کشور به قله “امیراسماعیل سامانی” تغییر نام پیدا کرد. این کوهنوردان قرار است به قله های “امیراسماعیل سامانی و کرژنوسکی” که هر کدام به ترتیب هفت هزار و 490 متر و هفت هزار و 150 متر ارتفاع دارد، در مدت 25 روز صعود کنند. کوه فوجی واقع در کشور ژاپن به عنوان بلندترین کوه ژاپن با بلندای ۳۷۷۶ شناخته شده است.

نمي شود به نظرات آشفته و متضاد عده ای خاورشناس بها داد و آذربایجان و گُرجستان و یا خيوه و خوارزم را ايرانويجه و مرکز آریانها تصور نمود. از مشاهده نظرات و فرضیات متضاد خاورشناسان، اين سخن دکتر پور داود تصديق مي شود كه: «در واقع كتب خاورشناسان امروزي يك ميدان زورآزمائي علمي است؛ از اين رو خوانندة آنها خود بايد بنيه و توان داشته و از اساس و اصول آگاه باشد.

جدا نبوده است و این نامها به اندازه ای درهم آمیخته و با هم گره خورده اند، که به هیچ صورت نمی توان آنها را از هم جدا کرد. امین دهقان صحبت های خود را چنین آغاز کرد و گفت: متولد دهم خردادماه ۱۳۵۸ در اصفهان هستم، مدرک تحصیلی ام، مهندسی عمران است، اما متاسفانه به دلیل ورزش حرفه ای که باید روزانه بیش از 5 ساعت تمرین حرفه ای داشته باشم، شغلم را از دست دادم و چند سالی به صورت حرفه ای کوهنوردی می کنم. قلعة اتک در کنارة سِند در سال 1812م و ولایت مُلتان در سال 1818م بدست حکومت سیک افتاد.

دیرة غازی خان در سال 1821م و پیشاور در سال 1823م بدست سیک افتاد. تاجیکستان که تا 15 سال پیش از جمهوری های تحت تسلط اتحاد جماهیرشوروی سابق بود، با فروپاشی این رژیم ، استقلال خود را بدست آورد. پورداود، يشتها ج1 ص429 تا 431 و497 / رشن يشت بند15. پورداود، يشتها، ج2، ص 11 . پورداود، يشتها، ج2، ص20 . دکتر پورداود، يسنا/ 1 / صص 49 و50. مهر يشت بند 13. پورداود، يشتها ج1 ص429 تا 431 و497 / نیز نک: کِریستن سِن دانمارکی، مزدا پرستی در ایران قدیم، ترجمه ذبیح الله صفا، صص 55- 56 . پورداود، يشتها/ 1/573. به پورداود، ويسپرد ، ص 110 و 111 ./ و به جان هنیلز، شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار، ص60 نیز رجوع شود.

دیدگاهتان را بنویسید