چند قدم تا زندگی در سیاره زهره مانده است؟

سیاره زهره با چشم غیرمسلح مانند ستاره پر نور سفیدی می درخشد. به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، محققان و آژانسهای فضایی سراسر جهان اکنون در تلاش هستند تا ابزار خود (چه در زمین و چه در فضا) را به سمت سیاره پر رمز و راز زهره بچرخانند تا وجود گاز موسوم به فسفین را تأیید و بررسی کنند که آیا واقعاً این گاز میتواند حاصل یک منبع بیولوژیکی باشد یا خیر.

عمليات اكتشافی 23 ژوئيه تا اول اوت بيانگر بازگشتی به ميدان برونراهی شهر گمشده است كه ابتدا در سال 2000 در حين يك گشت دريايی توسط بنياد ملی علم ايالات متحده كشف شد. این تصاویر اولین عکسهایی بود که تا آن زمان از سطح سیاره دیگری گرفته شده بود. دانشمندان اعتقاد دارند که شاید حیات اولین بار بر روی مریخ شکل گرفته بوده است و سپس زمین را هم درگیر کرده است.

این فرضیه که در بین دانشمندان به جست و جو برای سیاره نهم مشهور بود در روزهای اول مطرح شدنش جنجالهای بسیاری را برانگیخت. خبر خوش برای غارنوردان! با وجود تلاش زیاد تیم و مطرح کردن فرضیه سیاره نهم، بلافاصله پس از اعلام این فرضیه ستارهشناسان زیادی به این خبر واکنش دادند و آن را دروغ و توهم نامیدند. در سال ۲۰۲۱ ما شاهد تعداد زیادی بازی ترسناک خوب بودیم که به نوبهی خود قابل توجه است.

آخرین گذر این سیار در سال ۲۰۱۲ رخ داد و گذر بعدی در سال ۲۱۱۷ خواهد بود. ستاره شناسان هنوز در حال حل و فصل اختلاف نظرها هستند اما آخرین تجزیه و تحلیل از سوی براون و باتیگین، تلاشی نهایی برای اثبات این موضوع است. در واقع ما برای این کار علاوه بر رصد، نیاز به اثبات و تجزیه و تحلیل دادههای علمی بیشتری داریم. آرسیا مونز یک آتشفشان گسترده با شیبی کم و یک مجموعه عظیم کالدرا در قله خود می باشد. تقریباً دو سوم از سطح زهره پوشیده از دشتهای مسطح و صاف است و هزاران آتشفشان در خود دارد که برخی از آنها هنوز هم فعال هستند، برخی از این آتشفشانها جریانهای گدازهای به طول بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر دارند.

این کوه در بین صفحاتی از لاوای آتشفشانی قرار گرفته است. از نظر آنها چنین چیزی امکان نداشت و میتوانست تا حد زیادی نظم موجود در طبقهبندی سیارههای اصلی منظومه شمسی را به هم بزند به همین دلیل به نظر آنها گذاشتن نام سیاره نهم بر چنین سیارهای و با این میزان از فاصله کار عاقلانهای نبود. در این نیروگاه ها سیالی که معمولاً به حالت دوفاز مایع و بخار از اعماق زمین واز طریق چاه های زمین گرمایی استخراج می شود به مخزن جدا کننده هدایت شده و بدینوسیله فاز بخار از فاز مایع جدا می شود.بخار جدا شده وارد توربین شده و باعث چرخش پره های توربین می شود.پره ها نیز به نوبه خود محور توربین و در نتیجه محور ژنراتور رابه حرکت وا می دارند که باعث بوجود آمدن قطبهای مثبت و منفی در ژنراتور شده و در نتیجه برق تولید می شود.

فرسایش در سطح زهره،فرآیندی بسیار کند است زیرا آب وجود ندارد.قرائنی از حرکت باد همراه با غبار و شن موجود است.دهانه های ناشی از برخورد شهاب سنگ های بزرگ و محدود است ولی همگی حاکی از آن اند که سطح سیاره به لحاظ زمین شناختی،جوان است. بر اساس دستاوردهای مارینر ۱۰ معلوم شد که این ابرها حرکتی منطقه ای دارند و با سرعتی بیش از ۲۴۰ کیلومتر در ساعت، سیاره را دور می زنند. طول این خط الراس ۱۳۰۰ کیلومتر می باشد.(قابل توجه سرعتی کارها و خط الراس نوردها)برخی از قلل در این مسیر بیش از بیست کیلومتر ارتفاع دارند.

در بعضی مواقع سیاره زهره از دید ناظر زمینی از مقابل خورشید عبور می کند که به آن «عبور زهره» گفته می شود. طبیعی است که در این عبور مثل خورشیدگرفتگی تمام قرص خورشید گرفته نمی شود و فقط سطح کوچکی از آن توسط ناهید پوشیده می شود. لاگلین درباره موقعیت مکانی سیاره نهم چنین میگوید که وجود سیاره نهم در هالهای از ستارگان کهکشان راه شیری به صورت کلی امکانپذیر است و این موضوع میتواند بسیاری از علل دیگر را به خوبی توضیح بدهد. به نظر مي رسد با وجود اين همه، ستاره در آسمان، تعيين محل يكي از آن ها كاري غير ممكن است.به همين سبب، منجمان قديم به منظور تشخيص و نام گذاري بسياري از ستارگان ، الگوهاي معيني را براي گروه هایی از ستارگان يافته و هرگروه را به جانور يا شيئی آشنا تشبيه كرده اند و مجموع اين گروه ها را صورت فلكي ناميده اند.

این موضوع در حالی است که سیاره نهم ر فاصلهای باورنکردنی از زمین قرار دارد و گمان میرود که با هالهای از ستارگان پوشانده شده باشد. در ابتدا، براون و باتیگین فرضیه خود از سیاره نهم را در سال 2016 مطرح کردند. ولی ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح میانگین سیاره در حدود ۱.۵ کیلومتر بلندتر از کوه اورست است. در سال ۱۶۱۰ میلادی گالیله متوجه این حالت ها و چرخه سیاره ناهید شد. ولی یک هسته آهنی ذوب شده در مرکز این سیاره قرار دارد که حدود ۴۰٪ از حجم کل آن را تشکیل می دهد. ما در مجموعه «پارس تلسکوپ» تلسکوپها و دوربینهای دوچشمی مختلفی داریم که می توانید با آنها سیارات منظومه شمسی علی الخصوص سیاره زهره را رصد کنید.

برای معرفی این سیاره و بیان شگفتی های آن با این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را همراهی کنید. در این مطلب به سیاره های منظومه شمسی میپردازیم و همراه با اسامی کامل آنها و نام دیگر آنها و نحوه شکل گیری آنها در خدمت شما هستیم.امیدوارم که این مطلب مورد استفاده همگان برای بالا رفتن سطح اطلاعات عمومی قرار بگیرد. برخی از دادههای موجود از اجرام موجود در کمبرند کویپر استخراج شده بودند اما اجرام قدیمی این کمربند تنها اعضای این فهرست نبودند. از سمت دیگر، طی پنج سال گذشته، چندین تیم با استفاده از مجموعههای مختلف دادههای به دست آمده به این نتیجه رسیدند که شواهدی که به وجود سیاره نهم اشاره میکند چیزی بیش از یک مشاهده ساده نیست و پایه و اساس علمی ندارد.

این موضوع از مقدار متغییر دی اکسید گوگرد در جو به دست آمده است. زهره خواهر زمین نامیده می شود چون اندازه ی آن خیلی به زمین نزدیک است و فقط ۶۳۸ کیلومتر در فطر با زمین تفاوت دارد. سیارات در حرکت خود به دور خورشید در مدارهای بیضی شکل از قوانین کپلر و نیوتن پیروی می کنند، وقتی که سیارات به خورشید نزدیک می شوند به این حالت حضیض خورشیدی می گویند و هنگامی که به دورترین فاصله تا خورشید می رسند به آن نقطه اوج خورشیدی می گویند. در این مقاله می خواهیم سیاره های منظومه شمسی را معرفی کرده و مشخصات مهم این هشت سیاره را به اختصار بررسی کنیم.

سیاره نهم در میان رگههای درخشان و براق کهکشان راه شیری گم شده است. فاصله متوسط پلوتو از ستاره مرکزی منظومه 5900 ميليون کيلومتر می باشد که در مدت 248 سال زمينی به دور آن گردش می نمايد. بیش از یک قرن است که ستاره شناسان پیرامون وجود چنین سیارهای بحث کردهاند و به اشتباه معتقدند که وجود جرمی سنگین در مدار نپتون اختلال ایجاد کرده است. آلفا قنطورس یک ستاره دوتایی است که به همراه پروکسیما قنطورس که بسیار کمنورتر است یک سامانه سهگانه تشکیل میدهد.

براون و باتیگین، به همراه شپارد و تروجیلو، از تلسکوپ قدرتمند سوبارو واقع در موناکی هاوایی برای شکار ردی از سیاه نهم در آسمان استفاده میکنند. مدار گردهای پایونیر ۱۲ و ۱۳ و همچنین ونراهای ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، و ۱۶ به همراه وگای ۱ و ۲ سفینه هایی بودند که در سالهای مختلف اطلاعات گوناگونی درباره زهره به دست آوردند. سیاره مریخ که به نام سیاره سرخ نیز شناخته می شود منزلگاه المپوس مونز، دومین کوه بلند شناخته شده در منظومه شمسی است. پلوتون اکنون یک سیاره کوتوله به شمار میآید، زیرا هنوز مدار خود را پاکسازی نکرده است.

این گذرها از نظر علمی بسیار مهم هستند؛ زیرا کمک می کند تا فاصله ناهید و زمین نسبت به یکدیگر دقیقتر مشخص شود. زمین های مرتفع آتش فشانی که در حدود ۷۰ درصد سطح ناهید را پوشانده است. دومین قله بلند در یو، شکل این کوه اتفاقا شبیه به کوههای معمول است. بین اینا، عطارد از همه به خورشید نزدیک تره و مریخ دورتر. به خاطر نزدیکی بیش از اندازه مدار سیاره زهره به دایره، تصویر مدار آن بر کره آسمان، به صورت بیضی بسیار کشیده ای نزدیک به خط مستقیم است. در مارس 2007 ، دریاهای هیدروکربنی در نزدیکی قطب شمال یافت شد، بزرگترین آنها تقریباً به اندازه دریای خزر.

چگالی زحل حدود ۶۸۷/۰ گرم در سانتی متر مکعب تخمین زده شده است که به دلیل ترکیب گازهای آن از آب چگالی کمتری دارد. «طباع تام همان حقیقت ملکوتی و انائیت آسمانی هر فرد است که نفس پس از هبوط به عالم جسمانی از آن جدا شده و به همین دلیل همیشه در جستجوی بازیافتن آن است. «سو اسمرکار» (Sue Smrekar) دانشمند آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا در مطلبی در مورد گرما در سیاره زهره گفت که سطح این سیاره به دلیل اثرات گلخانهای آن قدر گرم است که میتواند سرب را ذوب کند.

بادهای جو بالایی زحل در مناطق استوایی، تا سرعت ٥٠٠ متر بر ثانیه نیز حرکت می کنند( برای مقایسه، بادهای طوفانی شدید زمین در لایه های بالایی جو ١١٠ متر بر ثانیه است). وجود اختلالات در ظاهر اجرامی از کمربند کویپر تیم کلتک را بر آن داشت تا تلاش برای یافتن سیاره نهم و اثبات پیش بینی خود از وجود سیاره نهم را از سر گیرند. در نتیجه از جهاتی میتوان آن را یک بازی شبیهساز هم قلمداد کرد که هرآنچه میخورید، مینوشید یا دفع میکنید را تحت نظر میگیرد. از کجا باید این بازی رو انجام بدیم؟ طبق پیش بینی ها قیمت ارز TLM پتانسیل رسیدن به 3 دلار رو تو یکی دو سال آینده داره و میتونیم بگیم آینده ارز TLM میتونه خوب در نظر گرفته شه.