کوه ثور – ویکی شیعه

با این حال آیا هیچ کس در وجود چنین آیتى مى توانست تردید کند و بگوید چون خودش را نمى بینم و تنها آثارش را مى بینم نمى توانم به آن ایمان بیاورم؟ جائى که درباره یک مخلوق چنین قضاوت کنیم درباره خداوند بزرگ چگونه مى توانیم بگوئیم چون قابل مشاهده نیست به او ایمان نمى آوریم؟ وقتی داخل لانه را میبیند، چشمش به جوجه عقابی میافتد که در لانه و کنار مار است؛ اما مار هنوز زنده است و درست لحظهای که میخواهد جوجه را نیش بزند، مرد جوان به کمک او میآید و مار را میکشد و جوجه را برمیدارد و پا به فرار میگذارد.

او در این فیلم نقشِ نگهبانِ نایت کلابی را ایفا میکند که طی یک مجادله سر از زندان در میآورد. در آیات قرآن بیان شده که کوه طور با تجلی خدا بر آن، با خاک یکسان می شود؛ اما به نظر می آید این کوه هنوز هم وجود دارد. مفسران درباره تجلى خداوند بر کوه طور گفتگوى بسیار کرده اند، ولى آنچه از مجموع آیات قرآن به نظر مى رسد این است که خداوند، پرتوى از یکى از مخلوقات خود را بر کوه ظاهر ساخت (و آشکار شدن آثار او به منزله آشکار شدن خود او است). و آنچه برايت مقدّر نشده، امکان ندارد به تو برسد؛ و اگر بر اعتقادی جز این بمیری، از دوزخیان خواهی بود».

اينها به جايي رسيدند که صريحاً به انبياي خود اين حرف را زدند، به تو هم همين حرف را زدند، ميگويند چه بگويي چه نگويي براي ما بيتفاوت است. الآن هم ما به اينها میگوييم چه صبر بکني چه صبر نکني، کسي به داد شما نميرسد و اين کار تازهاي نيست يک حرف جديدي نيست، اين عينِ حرف شماست. الآن اگر کسي يک غذاي سمّي بخورد پسفردا غده دربياورد، اين همان است، چيز ديگر که نيست، کسي که در قلب او يا در دستگاه گوارش او غدّه کار نگذاشت، اين همين است! گفتند اين غذاي مسموم را نخور، پسفردا يک غدّه درآورد، اين غدّه به خاطر خوردن همان غذا است، گناه همان است، يک امر اعتباري نيست، قراردادي نيست، اين نظير عبور از چراغ قرمز و اينها نيست که قرارداد باشد.

دارد، اينها به اين گناه بيماري دارد و پايان آن هم غدّه است. فشار مواد زیرین باعث رانده شدن مواد مسدود کننده به بالا شده ، تشکیل سوزن پله مانند را میدهد. ناگاه موسی (علیه السلام)، دید تجلّی خداوند باعث شد که کوه نابود شود، و همسان زمین گردد، موسی (علیه السلام)، از مشاهده این صحنه هولانگیز، چنان وحشتزده شد که مدهوش بر روی زمین افتاد. موسى(علیه السلام) از مشاهده این صحنه هول انگیز چنان وحشت زده شده که (مدهوش به روى زمین افتاد)؛ «وَ خَرَّ مُوسى صَعِقاً».

این روستا در دهستان سههزار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷ نفر بودهاست. بانه به دلیل داشتن طبیعت بکر و بی نظیر و داشتن بازارچه های مرزی به عنوان یکی از مهم ترین مناطق گردشگری ایران به شمار می رود. قله “گلادایدونگ” بلندترین قله آن 6621 متر ارتفاع داشته و منشا رود “یانگ تسه” طولانی ترین رود چین است. قسمت غربی البرز از رودخانه آستارا شروع شده و به دره سفید رود ختم میشود. در بسياری بخشهای ديگر؛ از جمله در روابط کارگر و کارفرما، نخست بايد قوانين متناسب به شرايط کشور ايجاد گردد.

۵ ـ پرفسور دی راکن استاد باستان شناس در آکادمی علوم لنین. ۴ ـ تانمول گورف، استاد لغات در دانشکده کیفزو. در چنین شرایطی، حدود 130 میلیون سال پیش، ته نشین های نمک به وجود آمدند. نحوه تشکیل غارهای نمکی بدین صورت است که در قسمتهایی از این منطقه، مواد توسط آب انحلال پیدا کرده و رسوبات در آن ته نشین شدهاند. البته امروزه بسیاری از کوهنوردان سفر خود را از قلههای نزدیک مانند آبشار یخی خومبو در ارتفاقع 20750 پایی آغاز میکنند تا سفر کوتاهتری داشته باشند. مسیر، سبز ، دارای سایه و در بسیاری از جاها دارای پوشش درختی است.

علامه شعرانی در کتاب نثر طوبی در مورد محل این کوه می گوید: بسیاری از علمای نصاری با نهایت دقتی که کرده اند و اشاراتی که از تورات و کتب خود به نشانههای کوه و علائم آن استنباط نمودهاند گویند در نواحی شام و فلسطین موضع حقیقی طور سیناء را به طور یقین تشخیص ندادهایم امام مردم آن نواحی کوهی را به نام طور سیناء می شناسند. و در مجمع البیان است که زاذان از علی علیه السلام روایت کرده که فرمود: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم فرمود: مؤمنین با فرزندانشان در بهشتند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمود.

مجمع البیان، ذیل آیه. ۸. ↑ مجمع البیان، ذیل آیه. ۵. ↑ نمل/سوره۲۷، آیه۷- ۹. ۱۱. ↑ نمل/سوره۲۷، آیه۸. ۲۲. ↑ نمل/سوره۲۷، آیه۸. ۱۷. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۲۹. ۳. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۲۹. ۲. ↑ نمل/سوره۲۷، آیه۷. ۱۶. ↑ نمل/سوره۲۷، آیه۷. ۱۱. ↑ نبا/سوره۷۸، آیه۷. ۱۴. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۲۹. ۶. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۲۹. ۲۳. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۲۹. ۱۸. ↑ طه/سوره۲۰، آیه۱۰. ۱۵. ↑ طه/سوره۲۰، آیه۱۰. ↑ تاریخ المدینه، ج۱، ص۱۳۰. مطهّر بن طاهر مقدسی، البدء و التاریخ، ج۱، ص۳۰۳-۳۰۵، چاپ کلمان هوار، پاریس۱۸۹۹. مؤلف: این روایت را صاحب کتاب توحید هم به سند خود از ابوبکر حضرمی از آن جناب نقل کرده و در فقیه است که در روایت حسن بن محبوب، از علی، از حلبی، از امام صادق علیه السلام آمده که فرمود: خدای تبارک و تعالی ابراهیم و ساره را به کفالت اطفال مؤمنین مامور کرده تا ایشان را در قصری از “در” نگهداری نموده و از درختی که در بهشت است و لوله هایی مانند سر پستان گاو دارد غذا دهند، و چون روز قیامت شود لباس نو در تن ایشان کنند، و به بوی خوش معطر ساخته به عنوان هدیه نزد پدرانشان بفرستند، پس این اطفال با پدرانشان در بهشت پادشاهانند، و این همان معنایی است که آیه شریفه (والذین امنوا و اتبعتهم ذریتهم بایمان الحقنا بهم ذریتهم) در صدد بیان آن است.

و نیز در آن کتاب است که طبرانی و ابن مردویه از ابن عباس روایت کرده که گفت: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله وسلم فرمود: وقتی آدمی داخل بهشت می شود از پدر و مادر خود سراغ می گیرد، و از ذریه و فرزندان خود پرسش می کند. ﴿جَزاءً وِفاقاً﴾ نيست، کرم خدا بيش از اينهاست، اين درباره جهنّميهاست و اين هم يکطرفه حدّ دارد نه دو طرفه، اين ﴿جَزاءً وِفاقاً﴾ يعني بيشتر از معصيتِ آنها ما کيفر نميدهيم، نه کمتر نميدهيم، گاهي ممکن است خدا عفو کند و تخفيف بدهد. برخی از ایرانشناسان همچون «هرتسفلد» فرهادتراش را از آثار داریوش اول هخامنشی میدانند و معتقدند که داریوش قصد داشته متن وصیتنامهاش را در اینجا نقر کند.

از بلندترین قلههای موجود در این قسمت از کره خاکی میتوان به ۱۴ قله با ارتفاع بیش از ۸۰۰۰ متر اشاره نمود که به «هشت هزارتاییها» شهرت دارند. شهرت این کوه بیشتر به خاطر وجود کتیبه بیستون در آن می باشد. به(کوه)طور سوگند.به کتابی نوشته شده در صفحه ای گشوده سوگند. معانی نام سوره: طور به معنای کوه است. به نظر میرسد که طایفۀ بزرگ هزارۀ درۀ پنجشیر را مردی به نام باباعلی هدایت کرده باشد و به این دره ساکن کرده باشد. تصمیم گرفتیم که هدایت تیم بر عهده من باشه در حالی که کریستین دومین کوله سنگین رو حمل می کرد و روی طناب یومار می کشید .

دیدگاهتان را بنویسید