۹۳ بار . با رمال

ضریح آلومینیومی بقعه زیر گنبد و در وسط محوطه ای که حدود 10 سانتی متر از کف بقعه پایین تر است قرار دارد. و در حد بنو، آب آرزو را با خود گرفته در نواحی دوشی با دریای سرخ آب یکجا می شود و به نام دریای غوری از پلخمری می گذرد و از وسط بغلان به نام دریای قندوز می گذرد و با دریای خان آباد یکجا شده درقلعه زال به دریای آمو می ریزد. برخی از ایرانشناسان و تاریخ دانان فرهادتراش را از آثار داریوش اول هخامنشی می دانند و معتقدند که داریوش قصد داشته متن وصیتنامه داریوش را در اینجا نقرکندوبرخی معتقدند منظور از نقر این صفحه نوشتن و نمایاندن یک واقعه تاریخی مهم بوده که توسط خسرو پرویز پادشاه ساسانی ایجاد شده و اخیراً برخی از کارشناسان معتقدند که فرهاد تراش معدن سنگ و کارگاه حجاری جهت استخراج سنگ و تراش بلوک های سنگی بکار رفته در دیواره بناهای ساسانی بیستون بوده است، فرهاد تراش هم در نزد مردم و همچنبن در ادبیات فارسی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.امامتاسفانه گذر زمان و فرسایش های ناشی از باران و باد تمام سنگ نبشته ها را و مخصوصا سنگ نبشته به زبان بابلی را دچار آسیب های فراوانی کرده و بیشترین خسارت در همین قرن اخیر اتفاق افتاده است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

طرزي سخن فرمود که پيغمبر(صلّی الله عليه و آله و سلّم) و مؤمنان در امن باشند، نفرمود «انّ عذاب الله لواقع»، به هر حال «الله» اسم جامع است اختصاص به کسي ندارد؛ اما وقتي وجود مبارک حضرت را مخاطب قرار ميدهد ميفرمايد: ﴿إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ لَواقِعٌ﴾ يعني کساني که در تحت تدبير آنها هستي، تحت ربوبيت آنها هستي رسالت او را به عهده داری ما يقيناً عذاب ميکنيم؛ يعنی شما و پيروان شما از تعذيب الهي مصون هستيد: ﴿إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ لَواقِعٌ﴾ هيچ چيزي نميتواند جلوي عذاب الهي را بگيرد ﴿ما لَهُ مِنْ دافِعٍ﴾ نه موجودي خارج از حوزه خلقت ميتواند، نه در داخل خلقت؛ خارج از حوزه خلقت چيزي نيست تا جلوي تعذيب الهي را بگيرد.

اگر در بیابان هستید و پوشش گیاهی وجود ندارد می توانید از آفتاب جهت یابی کنید اما اگر هوا ابری شده ( به تازگی ) و می خواهید جهت یابی کنید با پیدا کردن یک تپه پر شیب در جهت های مختلف روی خاک شیب دست بگذارید و حرارت آن را بسنجید و تمام اطراف تپه را نه به صورت پیوسته… میرزا عبدالنقی دیزانی: از حکما و فلاسفه مشاء. همچنین استفاده از این روش بصورت تجسم ساعت فرضی قابل انجام است.

این روش زمانی صحیح است که جمع شدن برف بیشتر در یک نقطه در اثر توپوگرافی (پستی ها و بلندی های سطح) زمین نباشد و تابش آفتاب از سمت جنوب باعث ذوب سریع تر برف ها در دامنه جنوبی کوه می شود. این رود از چند رودخانه کوچک ایجاد میشود و در نهایت به چند شعبه مختلف تقسیم میشود. برچيده شدن اينها با چند طايفه است؛ بعضي از طوايف را انسان ميتواند بفهمد برخي از تعبيرها و طوايف، فهم آن بسيار دشوار است؛ مثلاً سؤال کردند: ﴿وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْجِبالِ﴾؛ خدا اين کوها را در قيامت چه ميکند؟

با چنین اتفاقی ‘ یوسف یکبار دیگر تنها می ماند و با ناراحتی و نگرانی به یاد از دست رفتگان و زمین لرزه می افتد. این تاریخ مقارن بود با دوره ی پادشاهی جهانگیر. حال پای چپ خود را در سایه اول و پای راست خود را در سایه دوم قرار میدهیم در این حالت روبه رو سمت شمال است، پشت سر جنوب، سمت راست شرق و غرب سمت چپ ما هست.

در این روش ساعت را بصورت افقی گرفته بطوریکه عقربه ساعت شمار (عقربه کوچک) به سمت خورشید قرار بگیرد. تابش آفتاب از سمت جنوب باعث ذوب سریع تر برف ها در دامنه جنوبی کوه می شود. این سنگ های ولکانیکی دارای سن الیگومیوسن تا پلیوسن بوده و ترکیب آن ها از سری بازیکک تا سایدی تغییر می کند. و مانند آن. پس فرض ندارد که ذات اقدس الهی چيزي را اراده کند و مانعی براي نفوذ اراده فرض بشود ﴿إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ لَواقِعٌ ٭ ما لَهُ مِنْ دافِعٍ﴾ نه در حدوث نه در بقا مزاحمي ندارد، نه آنکه به عنوان عذاب بايد واقع بشود تمرّد دارد، نه چيزي جلوي آن را ميگيرد.

پس خود آن شيئي که بايد به وسيله او عذاب حاصل شود اين مطيع محض است؛ اگر آب است، اگر آتش است، اگر صاعقه است، اگر شهابسنگ است، اگر تندباد و مانند آن است، اين اطاعت ميکند. اين تسبيحات اربعه اين سهم را دارد، بنابراين نقشه و مهندسي چهار ديواري بودنِ کعبه، چهار ديواري بودنِ بيت معمور و چهار گوشه و ضلع داشتنِ عرش، برای آن اسماي چهارگانه و صفات چهارگانه ذات اقدس الهي است که مهندسيِ عالَم را آنها دارند تدوين ميکنند، پس بيت معمور از اين جهت قداست دارد، کعبه هم از آن جهت قداست دارد، عرش هم از آن جهت قداست دارد که اينها برابر چهار وصف از اوصاف ذات اقدس الهي هستند: ﴿وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ﴾ سقف بلند اگر منظور آسمان باشد اين هم جاي سوگند الهي است.

یک مأمور امنیتی که پس از انجام عملیاتهای زیادی به طور ناگهانی حافظه خودرا از دست داده است. کتاب مصوّر قصه ما مثل شد، اوّلین سری از «داستان های خواندنی در شب های ماندنی» است. یکی از متداول ترین و شاید آسان ترین روش های جهت یابی در شب استفاده از هلال ماه است. وقتي چيزي با برهان ثابت شود آنگاه با اصول رواني، اين مطلبِ علمي ثابت شده را شنونده بايد به جان خود گره بزند؛ يعني بعد از عقد، عقيده پيدا کند. شيء ديگري که بخواهد جلوي تعذيب الهي را بگيرد و دفع کند آن هم نيست، نه در داخل نه در خارج!

از نامه اعمال انسان باشد و اين نامه اعمال مؤمنان به دست راست آنها داده ميشود، نامه اعمال غير مؤمن به دست چپ او داده ميشود و مانند آن، هر کدام از اينها باشد راه دارد؛ منتها اين کتاب اگر نوشته شده باشد و در جايي پيچيده باشد اين سوگند، خيلي شفاف نيست؛ اما اگر در صحيفهاي حالا يا پوستي است يا کاغذي است «رَقّ» همان صحيفه پوستي است، منشور و باز باشد محتواي آن روشن است؛ قهراً به کتاب و مضامين بلند او سوگند ياد کرده است، اگر مستور باشد معلوم نيست در اين کتاب چه نوشته شده است، ولي اگر منشور باشد روشن است که مطالب حقّه در آن تدوين شده است ﴿وَ كِتَابٍ مَّسْطُورٍ٭ فىِ رَقٍّ﴾ در صحيفه پوستي يا غير پوستي که منشور و باز است، مطالب آن روشن است.

مطمئنا راحت ترین راه جهت یابی استفاده از قطب نما است؛ اما اگر دوست دارید یک گردشگر حرفه ای باشید آگاهی از روش های جهت یابی را در اولویت خود قرار دهید. راه را گم کرده ایم(هنر زنده ماندن در طبیعت) و یا حتی برای فهمیدن ساعت،جهت یابی لازم است.بهترین و دقیقترین روش برای تعیین جهت و مکان یابی، استفاده از GPS و قطب نما می باشد اما همیشه این ابزار، یا در دسترس نیست و یا احتمال خرابی آنها وجود دارد.در این مقاله میخواهیم به روش های جهت یابی در روز و شب در شرایط طبیعی بدون استفاده از قطب نما اشاره ای داشته باشیم.

راوی عرض کرد: یابنَ رسولالله، کسی که یک روز از شعبان را روزه بدارد، چه ثوابی دارد؟ از رسوم مردم حجاز اين بوده و گويا تا اين اواخر و شايد اکنون هم هست که در دوازدهم رجب هر سال به مدينه آمده، شب را به منطقه اُحد، بر مزار حمزه سيدالشهدا مي رفتند و تا صبح در فضاي بازي که در اطراف کوه رمات بوده مي ماندند. فرمود جهان بر توحيد تکيه کرده است، بر تحميد تکيه کرده است، بر تسبيح تکيه کرده است، بر تهليل تکيه کرده است. فرمود عرش چهار گوشه دارد. فرمود سوگند به اينها که عذاب پروردگار واقع ميشود!

چيزي بخواهد جلوي اين عذاب را بگيرد فرض ندارد، نه در خارج از حوزه خلقت نه در داخل؛ خارج از حوزه خلقت که چيزي وجود ندارد، داخل در حوزه خلقت هم ﴿وَ كُلٌّ أَتَوْهُ داخِرينَ﴾. در همان سوره مبارکه «ذاريات» اينطور بود اوّل عذاب آنها را ذکر کرد، بعد در آيه پانزده فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ﴾ اينجا هم اوّل عذاب خدا کفار را ذکر ميکند، براي اينکه محل ابتلا آن بود و بعد هم نعمت بهشتيها را در آيه هفده ذکر ميکند که ﴿إِنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ نَعيمٍ﴾; بخشي از اوّل اين سوره درباره تعذيب مکذّبان و کافران و منافقان و امثال آن است.

گاهي به يک مخلوق با وصف خاص خودش سوگند ياد ميکند؛ مثل ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذَا تَلَئهَا﴾. در قرن نوزدهم، ارتفاع اورست را با اندازهگیری زاویهی بین قلهی کوه و نقاط روی زمین که موقعیتشان نسبت به دریا تقریبا معلوم بود، محاسبه کردند. در نواحی گرمسیری، باد غالب بین مناطق شمال شرقی و جنوب شرقی جریان دارد. پل در روزگار باستان محل ارتباط بین تمدن ها بوده است. خاکسترهاى آتشفشانى حاصل از یک فوران قادرند تا منطقه وسیعى در اطراف خود را بپوشانند و این وسعت گاه تا 35000 کیلومترمربع را نیز دربرمىگیرد.همچنین پوشش سطحی ماه اغلب با سنگ های آتشفشانی پوشیده شده است و بارزترین ارتفاعات مریخ توسط آتش فشان ها ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید